Gua Musang merupakan
jajahan paling selatan di Kelantan. Sebelum tahun 1982, satu-satunya jalan
penghubung Gua Musang dengan jajahan lain di Kelantan ialah melalui kereta api.
Perkhidmatan kereta api
amat berjasa kepada Gua Musang dan guru yang berkhidmat di jajahan berkenaan.
Ramai guru yang berasal dari jajahan lain menggunakn perkhidmatan kereta api
untuk berulang alik.
Pada ketika itu, satu
gurauan yang sering diungkapkan mengenai perkhidmatan kereta api dari Stesen
Kuala Krai ke Stesen Gua Musang ialah perjalanannya mengambil masa lapan hari
lapan malam.
Woi... jauh benar tu. Bagi
mereka yang tidak pernah menggunakan perkhidmatan kereta api itu pasti akan
rasa terkejut. Mana mungkin mengambil masa lapan hari lapan malam sedangkan
jarak perjalanan hanya kira-kira 100 kilometer sahaja.
Sebenarnya yang dikatakan
masa lapan hari lapan malam itu ialah kereta api akan melalui sebanyak lapan
terowong. Setiap kali memasuki terowong yang gelap dikatakan telah masuk malam.
Apabila keluar terowong
keadaan cerah dikatakan hari siang. Jadi, lapan kali masuk keluar terowong itu
dikatakan telah lapan hari lapan malam.
Terowong bermula antara
laluan Stesen Manek Urai, Bukit Abu dan Dabong. Terowong itu dipanggil “Bukit
Korek” oleh penduduk tempatan.
Panjang setiap satu
terowong itu antara 50 meter hingga 750 meter melalui kawasan bukit batu
kapur.
Terowong nombor lima yang terletak antara
Dabong - Kuala Gris merupakan terowong terpanjang iaitu kira-kira 750 meter.
No comments:
Post a Comment