Zakat wajib dikeluarkan apabila cukup nisab
dan haul. Jenis zakat yang dikeluarkan atau ditunaikan seperti zakat
harta, zakat fitrah, zakat ternakan, zakat tanaman, zakat perniagaan dan zakat
pendapatan.
Zakat perlu diserahkan kepada golongan yang
layak menerima zakat. Sekiranya
ia diserahkan kepada yang tidak layak, maka bahagian zakat diserahkan itu tidak
sah dan dianggap sebagai sedekah atau hadiah.
Golongan layak menerima zakat atau dipanggil
asnaf ialah:
- Fakir - orang yang tidak
mempunyai harta atau pekerjaan sama sekali, atau orang yang mempunyai harta
atau pekerjaan namun tidak mampu mencukupi keperluan asasnya.
- Miskin – orang yang
mempunyai harta atau pekerjaan yang tidak mampu mencukupi keperluan diri dan
orang ditanggung nafkahnya, tetapi mencapai sekurang-kurangnya separuh daripada
keperluan itu.
- Amil - orang-orang yang
dilantik oleh pemerintah untuk menerima zakat bagi pihak kerajaan sebelum
diagihkan kepada yang layak. Syarat dilantik menjadi amil ialah,
Islam, lelaki, merdeka, mukallaf, adil, boleh melihat, boleh mendengar dan
memahami perkara berkaitan zakat.
- Muallaf - secara harfiyah,
muallaf qulubuhum adalah orang-orang yang dipujuk hatinya. Sedangkan
orang-orang yang termasuk muallaf dan berhak menerima zakat adalah :
1 - Orang yang baru masuk Islam dan Iman
(niat) nya masih lemah
2 - Orang yang baru masuk Islam dan imannya
sudah kuat, namun dia mempunyai kemuliaan dikalangan kaumnya. Dengan memberikan
zakat kepadanya, diharapkan kaumnya yang masih kafir mau masuk Islam.
3 - Orang Islam yang melindungi kaum muslimin
dari gangguan dan keburukan orang-orang kafir
4 - Orang Islam yang membela kepentingan kaum
muslimin dari kaum muslim yang lain yang dari golongan anti zakat atau
pemberontak dan orang-orang non Islam.
Semua orang yang tergolong muallaf di atas
berhak menerima zakat dengan syarat Islam. Sedangakan memujuk non muslim dengan
menggunakan harta zakat itu tidak boleh.
- Hamba - Ar Riqab – yang
dijanjikan merdeka oleh tuannya apabila sudah membayar sebahagian jumlah
tebusan yang ditentukan dengan cara ansuran.
Pada dasarnya ia bererti membebaskan
seseorang itu daripada perhambaan. Bahagian ini adalah bertujuan untuk
disumbangkan kepada usaha-usaha untuk menamatkan sistem atau amalan perhambaan.
Apabila amalan perhambaan secara tradisi
sudah terhapus sepenuhnya sekarang, jamhul ulama bersetuju memfatwakan takrif
Ar Riqab ini perlu diperluaskan.
Ar Riqab termasuk kepada pembebasan yang
mencangkupi segala bentuk perhambaan dan penindasan yang ada seperti pembebasan
dari belenggu kejahilan, pembebasan golongan lemah dari cengkaman orang-orang
yang berkuasa dan pembebasan dari perhambaan ekonomi, politik dan sebagainya.
- Orang berhutang - Orang-orang berhutang yang layak
menerima zakat ialah orang yang berhutang untuk faedah awam seperti untuk
menghapuskan persengketaan dua pihak dan sebagainya.
Bagi individu yang berhutang untuk tujuan
peribadi, mereka hanya boleh dimasukkan ke dalam asnaf ini dengan syarat beliau
mestilah tidak memiliki harta dalam kadar yang mencukupi (haddul kifayah).
- Berjuang di jalan Allah -
fisabilillah. - Ditafsirkan dalam konteks yang lebih luas iaitu segala bentuk
usaha yang ikhlas bagi mencapai keredhaan Allah.
Oleh itu ia merangkumi segala bentuk
kebajikan seperti bantuan untuk peperangan menentang musuh Islam, bantuan
kepada pelajar dan apa sahaja bentuk ketaatan dan pendekatan diri kepada Allah.
- Orang musafir. Iaitu
orang-orang musafir yang dimaksudkan dengan musafir dalam konteks ini bukan
sahaja orang yang sedang dalam perjalanan tetapi juga orang yang berniat untuk
bermusafir.
Begitupun, musafir itu mestilah dengan tujuan
bukan untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam
atau maksiat.
No comments:
Post a Comment