Monday 20 January 2020

WAJIB MERANCANG UNTUK BERJAYA


Setiap perkara yang ingin dilakukan perlu dilakukan perancangan agar perjalanan perlaksanaan tugasan atau perkara yang ingin dilakukan itu dapat disempurnakan dengan jayanya.

Di semping itu, setiap perancangan tidak memberi apa-apa erti jika tidak dilaksanakan seperti yang dirancangkan.

Dengan kata lain, apa yang dilakukan mestilah selari dengan apa yang dirancangkan supaya ia benar-benar mencapai apa yang diingini.

Setiap perkara ingin dilakukan mesti dirancang. Difikirkan kaedah dan perkara-perkara yang perlu dipertimbangkan dalam perancangan untuk melaksanakan apa yang diingini berlaku atau tercapai.

Sikap melakukan sesuatu perkara tanpa perancangan, umpuma membuat rumah tanpa plan atau lakaran rekabentuk yang mana pastinya banyak perkara yang tidak betul akan dihadapi dalam menyiapkan rumah tersebut.

Tindakan tanpa perancangan bukankan saja tidak mencapai matlamat ingin dicapai, bahkan boleh mendatangkan perkara tidak baik kepada pihak yang melaksanakan tugasan itu, mahupun pihak lain yang berkaitan.

Justeru, amalan membuat perancangan perlu dijadikan perkara 'wajib' ketika ingin melakukankan sesuatu perkara, terutama melaksanakan agenda besar yang memberi kesan penting dalam menentukan hala tuju agama bangsa.

Di samping itu, perancangan yang baik pun tidak bermakna jika tidak dilakukan atau dilaksanakan dengan baik.

Banyak orang bijak merancang tetapi tidak bijak dalam perlaksanaan. Maka itu, apa yang dirancang sekadar baik pada atas kertas tetapi tidak pada keadaan sebenar.

Kita perlu bijak merancang dan pada masa yang sama pandai melaksanakan.

No comments:

Post a Comment