Perlembagaan Persekutuan bukan statik atau tidak boleh diubah. Ia
berdasarkan kepada keperluan dan penambahbaikan yang berlaku sepanjang masa.
Untuk meminda perlembagaan, majoriti dua pertiga (2/3) bersetuju kepada
pemindaan ini diperlukan pada kedua-dua dewan di Parlimen iaitu Dewan
Rakyat dan Dewan Negara.
Perlembagaan negara telah dipinda melebihi 42 kali. Pindaan itu tidak
termasuk perubahan kecil yang atau melibatkan angka. Jika perubahan kecil
diambil kira, jumlah bilangan Perlembgaan Persekutuan diubah telah melebihi 500
perubahan. Justeru, "semangat dokumen sebenar telah dicairkan" yang
tidak boleh dikatakan itu asal seperti dirangka oleh Lord Reid.
Biarpun dicatatkan terdapat 183 Perkara dalam Perlembagaan Persekutuan,
hakikat sebenarnya hanya 167 Perkara saja yang terpakai buat masa sekarang, di
mana sebanyak 16 Perkara telah dimansuhkan.
Permansuhan sesuatu perkara dibuat apabila Perkara berkenaan secara
keseluruhannya tidak lagi diperlukan. Contoh Perkara yang dimansuhkan
ialah Perkara 84 berkaitan bab tanah dan Perkara 129 berkaitan penghakiman.
Selain pemansuhan keseluruhan sesuatu Perkara, terdapat juga permasuhan
hanya pada fasal tertentu sesuatu Perkara. Contohnya Perkara 19 berkaitan
kewarganegaraan dengan cara masukan, hanya 19A sahaja yang dimansuhkan.
Jelas sekali, melalui pindaan dan pemasuhan Perkara dalam Perlembagaan
Persekutuan menyebabkan ia dianggap sentiasa 'hidup' dan menepati keperluan
semasa negara.
Sistem pemerintahan Malaysia agak unik seperti yang termaktub dalam
Perlembagaan Persekutuan merujuk kepada kuasa Yang Dipertuan Agung, kuasa
jemaah menteri, kuasa parlimen dan kuasa kehakiman.
Kedudukan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi
melalui proses silang kuasa yang mengimbangi bidang kuasa pihak-pihak yang
berkaitan.
Biarpun kedududukan Yang Dipertuan Agung tertinggi dalam carta
pemerintahan, namun kedudukan baginda terikat kepada nasihat jemaah
menteri.
Yang Dipertuan Agong juga tertakluk kepada undang-undang khusus seperti
termaktub dalam Bahagian 15 yang mengandungi Perkara 182 dan 183.
Perlembagaan Persekutuan dibuat di Parlimen, tetapi yang
menginterpetasikan atau menguatkuasakan isu yang berkaitan dengannya adalah
bidang kehakiman.
Hakim bertanggungjawab menilai atau menterjemahkan setiap maksud yang
terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan apabila sesuatu isu atau kes dirujuk
ke mahkamah.
Mahkamah mempunyai kuasa untuk membatalkan sesuatu undang-undang yang
digubal oleh parlimen jika undang-undang berkenaan berada di luar bidang
kuasanya dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Hal ini bermakna Parlimen juga tertakluk kepada kehendak-kehendak
perlembagaan biarpun berkuasa membuat undang-undang, termasuk berkaitan
kandungan Perlembagaan Persekutuan itu sendiri.
Begitu juga, walaupun Yang diPertuan Agong menjadi ketua negara, baginda
juga tertakluk kepada perlembagaan. Baginda tidak boleh bertindak sesuka hati,
tetapi harus menjalankan tugas mengikut bidang kuasa yang diperuntukkan di
dalam perlembagaan.
Keunikan Perlembagaan Persekutuan sukar ditemui di negara lain. Maka
itu, jelas sekali peri penting kita memahami dan mempertahankan
kedudukannya. Kita berasa kurang senang apabila ada rakyat meragui peranan dan
kepentingan mematuhi Perlembagaan Persekutuan.
No comments:
Post a Comment