Monday 26 December 2016

FAKTA TENTANG KHASIAT PETAI BELALANG

Pokok petai belalang sesuai ditanam untuk tujuan pokok hiasan. Petai belalang juga dipanggil petai cina, petai selong dan lamtoro. Petai belalang biasanya tumbuh sendiri di kawasan tertentu. 

Masyarakat dahulu suka makan petai belalang kerana rasanya yang sedap, sedikit pedas, lemak dan segar yang dipetik dari pokok berhampiran rumah.  

Petai belalang sebenarnya kaya dengan pelbagai khasiat dan kebaikan. Manfaat petai belalang bukan pada buahnya sahaja, tetapi juga bahagian lain pokok petai belalang.

Khasiat dan kegunaan petai belalang adalah:

Biji petai belalangKhasiatnya ialah apabila dimakan dapat merawat masalah hati, busung, bengkak buah pinggang, Kencing manis (diabetes). 

Juga dapat membunuh cacing dalam perut serta usus. Cacing yang mati atau tidak lagi berdaya untuk terus kekal di dalam usus akan keluar bersama najis.

Daun petai belalang. Mampu merawat demam kuning. Caranya ialah dengan merebus daun petai belalang, kemudian airnya dibuat minum.

Akar petai belalang. Khasiat yang terbukti berkesan ialah untuk rawatan kencing manis (diabetes). Kulit akarnya direbus kemudian airnya dibuat minum. Amalkan selalu.

Buah petai belalang. Buah petai belalang yang dikeringkan boleh dimasukkan ke dalam air panas dan diminum airnya untuk merawat masalah buah pinggang.

Selain khasiat yang dipercayai secara amalan turun temurun, sebenarnya kajian secara makmal berkaitan kandungan vitamin dan khasiat petai belalang telah dilakukan oleh pakar yang berkaitan.

Strok. Berdasarkan penelitian yang diperolehi daripada The New England Journal of Medicine mendapati amalan memakan petai setiap hari berupaya menurunkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40 peratus.

Merokok. Petai dikatakan berupaya membantu individu yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, kalium dan magnesium yang terdapat di dalam petai dikatakan berupaya membantu tubuh sembuh cepat daripada ketagihan nikotin.

Anemia. Dengan kandungan zat besi yang tinggi, petai berupaya menstimulasi pembentukan sel darah merah sekali gus mengurangkan derita pesakit anemia.

Sembelit.
 Petai memiliki kandungan sera yang tinggi. la membantu memudahkan proses pencernaan sekali gus mengelakkan masalah sembelit.

Kegemukan.
 Amalan memakanan petai berupaya mengatasi masalah kegemukan.

Depresi.
 Petai dipercayai dapat mengurangkan depresi. Ini kerana ia mengandungi trytophan yang berupaya merubah mood seseorang menjadi lebih relaks dan tidak tertekan.

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete