Amalan onani terjadi kerana nafsu syahwat
yang berlaku secara langsung dan tidak langsung memberi rangsangan kepada
individu itu untuk melakukan sesuatu semata-mata ingin merasai nikmat
keseronokan, kelegaan, ketenangan dan kepuasan syahwat.
Dari segi hukum syariat, ada yang
mengemukakan riwayat menyatakan: “Terkutuk siapa yang menikahi tapak
tangannya.” Ini dimaksudkan dengan onani. Akan tetapi riwayat ini daif (lemah).
Meskipun demikian, ada ulama menilai onani
adalah haram. Ini berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Mukminun ayat
5-7, Allah SWT ada menyebut ada dua bentuk penyaluran nafsu yang dibenarkan
iaitu melalui isteri dan hamba sahaya. Berdosa seseorang yang mencari
penyaluran selain daripada itu.
Allah SWT berfirman: “Dan orang yang
memelihara kemaluannya, kecuali terhadap isteri mereka atau hamba sahaya yang
mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Tetapi sesiapa yang
mencari di sebalik itu (zina dan sebagainya), maka mereka itulah orang yang
melampaui batas.”
Ulama bermazhab Hanafi menilai onani pada
dasarnya suatu yang terlarang, namun ia dibenarkan apabila memenuhi tiga
syarat. Pertama, disebabkan tidak mampu berkahwin. Kedua, bimbang terjerumus
dalam perzinaan. Dan ketiga, tujuannya bukan sekadar memperoleh kelazatan.
Agaknya inilah pandangan yang lebih tepat,
asalkan perkara itu tidak selalu dilakukan dan tidak mengakibatkan terganggu
kesihatan. Akan tetapi, sekiranya mengakibatkan gangguan atau terjejasnya
pelajaran dan pekerjaan, maka kesan negatif ini menjadikan hukum onani adalah
haram.
Sebahagian yang lain meletakkan syarat bahawa
yang melakukannya hendaklah mereka yang tidak mampu menyalurkan nafsu seksnya
dengan cara yang disuruh oleh agama seperti berpuasa dan bersukan.
No comments:
Post a Comment