Kereta
elektrik ialah kereta yang digerakkan oleh satu atau lebih motor elektrik
dengan menggunakan tenaga yang disimpan dalam bateri. Bateri tersebut boleh
diisi semula di stesen pengecas yang boleh dipasang di rumah atau tempat
awam.
Kenderaan
elektrik lebih senyap dan cekap bagi menggerakkan kenderaan berbanding enjin
pembakaran dalam.
Beberapa
buah negara telah memberikan insentif untuk pemilik kereta elektrik seperti
subsidi dan kredit cukai untuk mengalakkan pemilikan kereta elektrik.
Di
Malaysia, kereta eletrik ini dikenakan cukai jalan RM10 setahun kerana tidak
mempunyai enjin yang biasa. Tidak ada kapasiti 'cubic centimeter' atau 'liter'
yang menjadi asas kiraan cukai jalan bagi kereta-kereta biasa.
Pencipta
kenderaan elektrik pertama tidak dapat dikenal pasti kerana beberapa pencipta
telah diberikan penghargaan. Pada 1828, Ányos Jedlik dari Hungary telah
membina model kereta berskala kecil yang digerakkan oleh motor elektrik rekaannya.
Antara
tahun 1832 hingga 1839 (tahun sebenar tidak dapat dipastikan), Robert Anderson
dari Scotland membina gerabak berkuasa elektrik.
Pada 1835, Professor Stratingh
dari Bandar Duct, Groningen, Belanda telah melukis rekaan model kereta
elektrik dan dibina oleh pembantunya Christopher Becker.
Pada tahun 1835 juga,
Thomas Davenport telah membina sebuah kereta elektrik kecil di Amerika Syarikat.
Pada
1842, Thomas Davenport dan Robert Davidson, seorang lelaki Scotland menigkatkan
keupayaan kereta elektrik dengan menggunakan bateri yang mempunyai tempoh hayat
yang lebih lama dan lebih berkuasa.
Walaupun
dengan kemajuan ini, kereta elektrik kurang popular kerana bateri yang
digunakan tidak boleh dicas semula dan tidak mempunyai jarak pemanduan yang
jauh sebelum perlu ditukar.
Dengan
penciptaan bateri boleh dicas semula pada tahun 1865 oleh seorang lelaki
Perancis, Gaston Plante, dan dimajukan lagi oleh Camille Faure pada 1881, hal
ini telah menyebabkan kereta elektrik menjadi lebih praktikal.
Kereta
elektrik praktikal yang pertama telah dihasilkan pada 1880-an. Pada bulan
November 1881, Gustave Trouvé mempamerkan kereta elektriknya di
"Exposition internationale d'Électricité de Paris".
Pada
1884, lebih 20 tahun sejak penghasilan Ford Model T, Thomas Parker telah
menghasilkan kereta elektrik pengeluaran besar-besaran di Wolverhampton
menggunakan bateri berkapasiti tinggi yang direka khas olehnya.
"Flocken
Elektrowagen" ciptaan Andreas Flocken pada 1888 dikenal pasti sebagai
kereta elektrik pertama yang sebenar.
Pada
1897, kereta elektrik digunakan secara komersial sebagai teksi di Britain dan
Amerika Syarikat. Di London, Teksi Elektrik Walter Bersey merupakan teksi
bergerak sendiri yang pertama yang mana majoriti teksi pada masa itu ditarik
oleh kuda.
Di Bandar New York, 12 teksi hansom dan satu
teksi brougham telah diubah suai untuk menggunakan elektrik yang
berasaskan reka bentuk Electrobat II yang merupakan sebahagian projek yang
dibiayai oleh Syarikat Bateri Simpanan Elektrik dari Philadelphia.
Pada
abad ke-20, penghasil utama kenderaan elektrik di Amerika Syarikat ialah
Anthony Elektrik, Baker, Columbia, Anderson, Edison, Riker, Milburn, Bailey
Elektrik, Detroit Elektrik dan lain-lain.
Kereta
elektrik lebih senyap berbanding kereta petrol dan tidak memerlukan penukaran
gear.
Kereta
elektrik merupakan jenis kereta yang popular antara 1890-an hingga 1920-an
berbanding kereta petrol. Kemerosotan penggunaan kereta elektrik berlaku kerana
kemajuan enjin pembakaran dalam dan penghasilan besar-besaran kereta petrol dan
diesel yamg lebih murah.
Tempoh
pengisisan semula yang lebih cepat juga menggalakkan pembelian kereta petrol.
Bagaimanapun, penciptaan motor penghidup elektrik pada 1912 telah
menyebabkan enjin pembakaran dalam menjadi popular kerana memudahkan proses menghidupkan
enjin yang lebih sukar seperti memutarkan menggunakan tangan.
No comments:
Post a Comment