Acara korban di Kelantan diadakan dalam bentuk keluarga atau
diuruskan oleh pemilik asal lembu itu. Program korban melibatkan seluruh
keluarga mereka yang ada bahagian lembu korban itu. Jadi, mereka akan berkumpul
beramai-ramai di tempat korban.
Penglibatan semua ahli keluarga bermula dari mula lembu
direbahkan, disembelih, dilapah dan pengagihan daging korban. Seawal sebaik
selesai sembahyang sunat Aidiladha, masing-masing ahli keluarga akan bergerak
ke tempat acara korban akan diadakan. Jadi, boleh dikatakan di setiap penjuru
kampung akan kelihatan majlis korban diadakan. Fenomena ini menwujudkan satu
kemeriahan.
Faktor kemeriahan ini turut menggamit anak-anak Kelantan yang
berada di perantauan pulang meraikannya kerana semangat Aidiladha tidak dapat
dirasai di tempat lain. Sebab itu, penduduk asal Kelantan yang tinggal di luar
akan berusaha pulang berhari raya di Kelantan. Jika ada yang berkahwin dengan
pasangan bukan asal Kelantan, mereka sanggup berkomporomi pulang berhari raya
di rumah pasangan pada Aidilfitri asalkan dapat pula berhari raya Aidiladha di
Kelantan.
Kemeriahan
acara korban di Kelantan memang meriah kerana tradisinya. Daging korban yang
mula-mula dilapah akan terus diambil untuk dimasak untuk dihidangkan kepada
mereka yang hadir di majlis itu. Jadi, selain kesibukan melapah daging yang
biasa dilakukan kaum lelaki, kaum perempuan pula akan sibuk di dapur untuk
memasak.
Masakan akan siap sebaik acara melapah dan mengagihkan daging
kepada tujuh bahagian selesai. Masakan cukup ringkas, tetapi cukup bermakna
untuk dihidangkan kepada semua.
Agihan daging korban kepada setiap orang melaksanakan ibadat
korban akan dibawa pulang ke rumah masing-masing. Selepas itu baru
daging-daging itu akan diagihkan kepada golongan fakir miskin, ahli keluarga
dan jiran tetangga.
Proses agihan daging korban ini juga mewujudkan suasana
kemeriahan dan ukhwah seluruh masyarakat. Wujud tanda ingatan dan saling
berhubungan.
Hal ini berbeza dengan ibadat korban yang dilakukan di negeri
lain yang kebanyakannya diuruskan oleh pihak masjid atau kumpulan yang
dikhususkan untuk menjayakannya. Ada individu yang melakukan korban yang langsung
tidak terlibat dengan urusan itu. Apa yang dilakukan hanya membayar harga
korban dan niat korBan. Yang lain diuruskan sepenuhnya oleh pihak lain.
No comments:
Post a Comment