Agih harta sepencarian. Persoalan
keadilan terhadap wanita sering dibangkitkan oleh wanita Islam seluruh dunia.
Perkara berkaitan dengan hak wanita dan keadilan dalam urusan kekeluargaan
tidak mungkin dapat dilaksanakan jika undang-undang kekeluargaan masih menjurus
kepada kepentingan pihak yang dianggap sebagai ketua dalam keluarga.
Harta
sepencarian dan bagaimana harta sepencarian itu akan diagihkan ketika berlaku
perceraian merupakan masalah utama bagi pasangan keluarga Islam di Malaysia.
Ini disebabkan ramai wanita memiliki harta dan membanting tulang bersama suami
mencari nafkah hidup.
Di kawasan
luar bandar ramai wanita yang membanting tulang menyara hidup anak-anak apabila
suami berpoligami. Terdapat banyak kes suami tidak pernah menjenguk isteri dan
anak-anak. Wanita begini mengeluh kesah kerana letih berulang alik ke Mahkamah
Syariah menuntut nafkah hidupnya dan anak-anak.
Terlalu
sukar untuk wanita menuntut perceraian kerana suami tidak hadir dan Mahkamah
Syariah tidak tegas dalam soal tindakan terhadap suami walaupun perkara itu
tercatat dalam perundangan keluarga.
Ketidakadilan
terhadap wanita dan sikap kurang tegas Mahkamah Syariah terhadap lelaki yang
ingkar hadir ke mahkamah ketika perbicaraan, menyebabkan wanita kurang yakin dan
percaya bahawa undang-undang keluarga yang ingin dilaksanakan itu dapat
mengadili wanita dalam perkahwinan.
Apabila
wujud undang-undang pembahagian harta sepencarian ketika suami ingin
berpoligami, maka wanita Islam Malaysia perlu menghadapi dilema berkongsi harta
dengan suami.
Wanita terpaksa menggunakan peguam untuk menyediakan dokumen harta-harta milik mereka sebelum berkahwin. Apabila lelaki bebas berpoligami secara pembahagian harta pencarian kemungkinan golongan wanita profesional akan lebih berhati-hati jika ingin berkahwin.
Wanita terpaksa menggunakan peguam untuk menyediakan dokumen harta-harta milik mereka sebelum berkahwin. Apabila lelaki bebas berpoligami secara pembahagian harta pencarian kemungkinan golongan wanita profesional akan lebih berhati-hati jika ingin berkahwin.
Mungkin
undang-undang keluarga yang akan dilaksanakan itu cuba menyusun sistem
kehidupan kekeluargaan Islam secara teratur dan seadil mungkin.
Tetapi jika orang yang ingin melaksanakan undang-undang itu tidak tegas dan kurang faham sosio budaya masyarakat yang sering berubah, maka undang-undang itu tidak mungkin dapat memberi keadilan kepada wanita.
Tetapi jika orang yang ingin melaksanakan undang-undang itu tidak tegas dan kurang faham sosio budaya masyarakat yang sering berubah, maka undang-undang itu tidak mungkin dapat memberi keadilan kepada wanita.
Harta
sepencarian adalah pengertian yang mudah adalah harta bersama. Ia dimiliki oleh
pasangan suami-isteri semasa tempoh perkahwinan mereka walaupun harta itu atas
nama isteri atau nama suami atau nama kedua-duanya.
Harta
sepencarian selalunya merujuk kepada rumah kediaman dan sebarang harta yang
bernilai tinggi.
Suami atau
isteri mempunyai hak ke atas harta yang dimiliki semasa tempoh perkahwinan
kerana masing-masing ada sumbangan kewangan atau bukan kewangan ke atas harta
bersama atau harta sepencarian itu.
Sebagai contoh sebuah bungalow walaupun ia di atas nama suami tetapi isteri ada hak. Isteri mungkin memberi wang pendahuluan membeli rumah, membuat ubahsuai rumah, membaiki kerosakan rumah.
Sekiranya isteri tidak bekerja dan semua perbelanjaan rumah ditanggung oleh suami, isteri tetap ada hak ke atas harta bersama itu.
Hak isteri ke atas harta adalah berasas kepada sumbangan bukan kewangan. Ini termasuk sumbangan melayani suami iaitu makan-minum, mencuci pakaian, mengembirakan suami selepas penat bekerja, mengemas dan menjaga rumah semasa suami bekerja dan membesar dan mendidik anak di rumah.
Pemilikan harta sepencarian oleh isteri boleh diberi semasa pasangan suami-isteri sedang bahagia atau melalui proses mahkamah.
Semasa pasangan sedang bahagia, suami boleh memberi sebahagian daipada harta itu kepada isterinya melalui Deklarasi Harta Sepencarian.
Sebagai contoh sebuah bungalow walaupun ia di atas nama suami tetapi isteri ada hak. Isteri mungkin memberi wang pendahuluan membeli rumah, membuat ubahsuai rumah, membaiki kerosakan rumah.
Sekiranya isteri tidak bekerja dan semua perbelanjaan rumah ditanggung oleh suami, isteri tetap ada hak ke atas harta bersama itu.
Hak isteri ke atas harta adalah berasas kepada sumbangan bukan kewangan. Ini termasuk sumbangan melayani suami iaitu makan-minum, mencuci pakaian, mengembirakan suami selepas penat bekerja, mengemas dan menjaga rumah semasa suami bekerja dan membesar dan mendidik anak di rumah.
Pemilikan harta sepencarian oleh isteri boleh diberi semasa pasangan suami-isteri sedang bahagia atau melalui proses mahkamah.
Semasa pasangan sedang bahagia, suami boleh memberi sebahagian daipada harta itu kepada isterinya melalui Deklarasi Harta Sepencarian.
Cara mudah
memperoleh harta sepencarian ialah pasangan membuat Deklarasi atau Perjanjian
Harta Sepencarian semasa pasangan masih bahagia. Pasangan dengan sukarela menyerahkan
secara sukarela sebahagian harta kepada pasangan masing-masing.
Sebagai
contoh, suami bersetuju menyerahkan hakmilik rumah itu sebanyak 50% kepada
isterinya melalui Deklarasi Harta Sepencarian.
Sekiranya
Deklarasi Harta Sepencarian tidak dibuat, maka pasangan ada pilihan membuat
tuntutan harta sepencarian melalui proses mahkamah.
Bagaimanapun, si penuntut (biasanya isteri) membuktikan wujudnya harta itu dan jumlah jumlah sumbangan (peratus)nya ke atas harta itu. Ini bagi membolehkan Mahkamah Syariah memutuskan hak harta sepencarian isteri tadi.
Proses tuntutan melalui mahkamah bukannya cara mudah. Ia melibatkan kos melantik peguam dan bukti harta dan sumbangan isteri yang menuntut itu.
Bagaimanapun, si penuntut (biasanya isteri) membuktikan wujudnya harta itu dan jumlah jumlah sumbangan (peratus)nya ke atas harta itu. Ini bagi membolehkan Mahkamah Syariah memutuskan hak harta sepencarian isteri tadi.
Proses tuntutan melalui mahkamah bukannya cara mudah. Ia melibatkan kos melantik peguam dan bukti harta dan sumbangan isteri yang menuntut itu.
Ada empat
keadaan di mana isteri perlu mengetahui mengenai hak mereka ke atas harta
bersama (harta sepencarian)
1.
Kematian Suami
Sekiranya
suami meninggal dunia, hak isteri di bawah hukum faraid adalah 1/8 daripada
harta suami dan baki 7/8 akan dibahagikan kepada waris yang biasanya ibu-bapa
dan anak-anak.
Satu cara
isteri hendak mendapat lebih daripada 1/8 ialah melalui Deklarasi Harta
Sepencarian atau tuntutan harta sepencarian di mahkamah. Tetapi, isteri belum
tentu berjaya di atas tuntutan itu.
2.
Penceraian
Apabila
bila berlaku penceraian, biasanya isteri tidak mendapat hak di bawah hukum
faraid kerana tidak ada ikatan perkahwinan.
Sekiranya bekas suami hidup, hak mendapat harta sepencarian adalah melalui proses mahkamah yang belum tentu dapatnya.
Sekiranya mereka ada menandatangani Deklarasi Harta Sepencarian, ia telah menyelamatkan hak harta isteri selepas penceraian itu.
Sekiranya bekas suami hidup, hak mendapat harta sepencarian adalah melalui proses mahkamah yang belum tentu dapatnya.
Sekiranya mereka ada menandatangani Deklarasi Harta Sepencarian, ia telah menyelamatkan hak harta isteri selepas penceraian itu.
3.
Suami Berpoligami
Apabila
suami berkahwin dua, isteri pertama mungkin tersisih bagi mendapat harta
sepencarian. Isteri pertama mungkin menyesal tidak membuat Deklarasi Harta
Sepencarian sebelum suami berkahwin dua.
Ini kerana cubaan membuat Deklarasi Harta Sepencarian selepas suami berkahwin dua memerlukan persetujuan isteri kedua juga.
Ini kerana cubaan membuat Deklarasi Harta Sepencarian selepas suami berkahwin dua memerlukan persetujuan isteri kedua juga.
Oleh itu,
isteri pertama terpaksa membawa kes tuntutan harta sepencarian ke mahkamah.
4.Tidak
Mempunyai Anak
Sekiranya
pasangan suami-isteri tidak mempunyai anak dan suami meninggal dunia, hak
isteri adalah 1/8, maka baki 7/8 akan difaraidkan kepada adik-beradik arwah
suaminya.
Sekiranya
pasangan itu tidak mahu harta jatuh ke tangan orang lain, maka suami-isteri itu
harus membuat Deklarasi Harta Sepencarian. Ini bagi membolehkan isteri
mendapatkan sejumlah harta yang dikehendaki, terutama rumah kediaman apabila
suami meninggal dunia.
Perjanjian
atau Deklarasi harta sepencarian adalah cara yang berkesan bagi menjamin isteri
mendapat hak pemilikan ke atas harta yang diperolehi semasa tempoh perkahwinan.
Ini juga satu cara menjaga hak isteri yang sama-sama bersusah payah mencari
harta dan membangunkan keluarga.
Pada dasarnya, konsep harta sepencarian tidak dibincangkan secara khusus oleh para ulama. Malah tidak ada sebarang dalil nas yang jelas berkaitannya. Namun para ulama telah memberi pelbagai pandangan dalam membicarakan tentang harta sepencarian.
Pada dasarnya, konsep harta sepencarian tidak dibincangkan secara khusus oleh para ulama. Malah tidak ada sebarang dalil nas yang jelas berkaitannya. Namun para ulama telah memberi pelbagai pandangan dalam membicarakan tentang harta sepencarian.
Ada yang menyebut ia sebagai “Mata’
al-Bayt” iaitu perkakasan rumah dan ada yang menyebut sebagai “Mal al-Zawjayn” yang bermaksud harta
suami isteri.
Apa yang jelas, harta sepencarian tidak boleh dianggap sebagai satu akad perkongsian (al-Syarikah). Ini kerana harta sepencarian dikuatkuasakan melalui perkongsian hasil suami dan isteri.
Walaupun ketika akad nikah wujud satu bentuk akad, namun ia tidak boleh
dianggap akad bagi kontrak secara langsung menimbulkan harta sepencarian. Ini
kerana, ijab dan qabul tersebut hanyalah bertujuan menghalalkan satu pergaulan
antara suami dan isteri sahaja.
Jika dilihat sejarah lampau, harta sepencarian telahpun dianggap sebagai
satu bentuk adat dalam masyarakat Melayu. Menurut Adat Pepatih, ia disebut
sebagai ”carian laki bini”.
Misalnya dalam kes Hasmah lwn Jalil, telah diputuskan bahawa harta carian laki bini hendaklah dibahagikan dua antara suami dan isteri apabila berlaku perceraian.
Misalnya dalam kes Hasmah lwn Jalil, telah diputuskan bahawa harta carian laki bini hendaklah dibahagikan dua antara suami dan isteri apabila berlaku perceraian.
Malah jika diamati, sebelum pindaan Perkara 121(1A), kebanyakan keputusan
para hakim Inggeris berkaitan harta sepencarian lebih cenderung merujuk kepada
pemakaian adat setempat orang Melayu.
Dalam kes Robert lwn Boto’,
diputuskan bahawa harta yang menjadi pertikaian dianggap sebagai harta
sepencarian dan mahkamah akan membahagikan setiap setengah bahagian jika
pihak-pihak bersetuju. Ini adalah berdasarkan kepada anggapan bahawa ia adalah
satu adat dan bukannya hukum syarak.
Persoalannya kini, adakah harta sepencarian itu diktiraf oleh hukum
syarak? Sepertimana disebut sebelum ini, meskipun harta sepencarian tidak
dijelaskan oleh apa-apa dalil nas, namun ulama masih lagi memperakuinya
berdasarkan konsep uruf (adat) dan maslahah setempat.
Ini mengambilkira soal keadilan kedua-dua pihak selaras firman Allah SWT dalam
Surah An-Nur Ayat 32 menyatakan “orang
–orang lelaki beroleh bahagian daripada usahanya dan orang-orang perempuan
beroleh bahagian daripada usahanya juga”.
Maka apabila sesuatu uruf itu diperakui baik dan sesuai oleh
undang-undang kedudukannya, maka ia akan menjadi peraturan yang perlu dipatuhi.
Malah ia selaras dengan kaedah fiqh antaranya ialah ”adat yang diakui sebagai hukum” dan juga ”uruf itu diiktibarkan oleh syarak”.
Oleh itu, kini hata sepencarian telahpun dianggap sebahagian daripada
undang-undang Islam. Malah Mahkamah Syariah telahpun diberi bidangkuasa khusus
dan eksklusif bagi membicarakannya.
Ia juga telah diperuntukan dalam semua Enakmen Pentadbiran Keluarga Islam di setiap negeri dan juga dalam Arahan Amalan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM).
Ia juga telah diperuntukan dalam semua Enakmen Pentadbiran Keluarga Islam di setiap negeri dan juga dalam Arahan Amalan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM).
Misalnya dibawah Seksyen 2 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri
Selangor) 2003 “harta sepencarian”
ditafsirkan sebagai harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa
perkahwinan berkuat kuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak.
Berdasarkan takrif yang diperuntukan, bolehlah difahami bahawa harta
sepencarian termasuklah harta samada harta alih atau tidak alih yang diperoleh
suami dan isteri melalui usaha mereka bersama dan bukannya daripada satu pihak
sahaja semasa perkahwinan.
Harta yang dikumpul selepas perceraian atau kematian tidaklah boleh dianggap sebagai harta sepencarian.
Harta yang dikumpul selepas perceraian atau kematian tidaklah boleh dianggap sebagai harta sepencarian.
Namun kini, konsep harta sepencarian telah mula diluaskan termasuk juga
harta yang diperoleh suami melalui usahanya sendiri semasa perkahwinan dengan
sumbangan secara tidak langsung daripada isteri.
Sumbangan tidak langsung bermaksud suatu usaha yang disumbangkan oleh mana-mana pasangan dalam mendapatkan harta itu di mana usaha yang disumbangkan adalah kecil berbanding dengan hasil atau manfaat sumbangan itu yang menghasilkan sesuatu harta yang besar.
Sumbangan tidak langsung bermaksud suatu usaha yang disumbangkan oleh mana-mana pasangan dalam mendapatkan harta itu di mana usaha yang disumbangkan adalah kecil berbanding dengan hasil atau manfaat sumbangan itu yang menghasilkan sesuatu harta yang besar.
Ini bermaksud, salah satu pasangan memberi sumbangan secara tidak
langsung samaada melalui idea, dorongan, nasihat, keselesaan, ketenteraman dan
sebagainya kepada pasangan satu lagi yang berusaha dan berjaya dalam
mendapatkan harta itu.
Dalam kes Tengku Anum Zaharah, mahkamah memutuskan bahawa harta yang
menjadi pertikaian ialah harta sepencarian hasil daripada sumbangan tidak
langsung isteri yang berketurunan berpengaruh. Kesan pengaruh isteri
membolehkan suaminya mendapat gelaran Dato’ dan berjaya memajukan
perniagaannya.
Bagi tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Syariah, ia boleh
dilaksanakan dalam tiga keadaan iaitu tuntutan selepas perceraian, tuntutan
semasa perkahwinan dan juga tuntutan selepas kematian.
Bagi tuntutan selepas perceraian, Seksyen 122 Enakmen Undang-Undang
Keluarga Islam Selangor 2003 misalnya memperuntukkan bahawa mahkamah mempunyai
bidang kuasa untuk memerintahkan pembahagian harta sepencarian apabila mahkamah
itu membenarkan lafaz cerai atau perintah perceraian.
Oleh itu, mahkamah hanya berbidangkuasa membicarakan kes harta sepencarian di mahkamah di negeri di mana perceraian berlaku dan didaftarkan.
Oleh itu, mahkamah hanya berbidangkuasa membicarakan kes harta sepencarian di mahkamah di negeri di mana perceraian berlaku dan didaftarkan.
Tuntutan harta sepencarian juga boleh dibuat semasa tempoh perkahwinan.
Seksyen 23(10)(b) memperuntukan bahawa isteri boleh memohon perintah daripada
mahkamah supaya diadakan terlebih dahulu pembahagian harta sepencarian sebelum
permohonan poligami disahkan.
Malah Seksyen 119(11) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Sembilan 2003 menyebut bahawa sebelum Mahkamah mengesahkan keluar agama, satu perintah untuk membahagikan harta sepencarian hendaklah dilaksanakan.
Kedua-dua peruntukan tersebut berkaitan dengan permohonan poligami dan juga keluar agama Islam.
Malah Seksyen 119(11) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Sembilan 2003 menyebut bahawa sebelum Mahkamah mengesahkan keluar agama, satu perintah untuk membahagikan harta sepencarian hendaklah dilaksanakan.
Kedua-dua peruntukan tersebut berkaitan dengan permohonan poligami dan juga keluar agama Islam.
Bagi tuntutan selepas kematian, meskipun tiada peruntukan khusus yang
membolehkan mahkamah membahagikan harta sepencarian sekiranya akibat kematian,
namun fatwa negeri Selangor menjelaskan bahawa jika berlaku kematian, maka
pihak yang hidup boleh memohon pengisytiharan harta sepencarian sebelum harta
itu menjadi harta pusaka. Jadi pihak itu perlu membuktikan bahawa sebahagian
harta itu adalah harta sepencarian.
Kaedah penyelesaian apabila melibatkan harta sepencarian ialah melalui
kaedah sulh iaitu dengan cara berdamai samada melalui pengakuan dan penyerahan
hak pemilikan kepada satu pihak lagi atau nilai harta yang dipersetujui
dibahagi mengikut persetujuan.
Persetujuan ini boleh dibuat samaada di luar mahkamah atau di hadapan pegawai sulh dan kemudian ianya akan diendors sebagai satu perintah oleh mahkamah.
Persetujuan ini boleh dibuat samaada di luar mahkamah atau di hadapan pegawai sulh dan kemudian ianya akan diendors sebagai satu perintah oleh mahkamah.
Kaedah lain adalah melalui persetujuan semasa perbicaraan sedang
berlangsung. Hakim kebiasaannya akan memberi peluang kepada kdua-dua pihak
untuk mencapai persetujuan bersama. Maka persetujuan ini akan diendors sebagai
satu perintah Mahkamah.
Sekiranya kedua-dua kaedah tersebut tidak dapat menyelesaikan pertikaian,
maka mahkamah akan meneliti setiap keterangan dan penghujahan pihak-pihak.
Seterusnya mahkamah akan memutuskan pembahagian harta sepencarian tersebut
melalui perintah mahkamah.
Tuntutan
biasanya ditimbulkan oleh isteri atau bekas isteri apabila membabitkan
sumbangan mereka sepanjang tempoh perkahwinan sama ada secara tak langsung
misalnya urusan menguruskan rumah tangga.
Sumbangan secara langsung misalnya isteri mengeluarkan modal terutama dalam bentuk kewangan untuk mendapatkan harta dalam tempoh perkahwinan. Begitu juga jika satu pihak itu meninggal dunia, pasangan akan meminta harta itu dibahagikan dulu sebagai harta sepencarian sebelum diisytihar sebagai harta pusaka.
Sumbangan secara langsung misalnya isteri mengeluarkan modal terutama dalam bentuk kewangan untuk mendapatkan harta dalam tempoh perkahwinan. Begitu juga jika satu pihak itu meninggal dunia, pasangan akan meminta harta itu dibahagikan dulu sebagai harta sepencarian sebelum diisytihar sebagai harta pusaka.
Kitab
At-Turuq al-Hukmiyah karya Ibnu Qayyim al-Juziyyah mengatakan, dalam tuntutan
suami isteri membabitkan harta sepencarian, tuntutan hendaklah berdasarkan
keterangan pihak yang membuktikan tuntutan itu.
Pemilikan
ke atas sesuatu harta bukan berdasarkan kepada nama atas harta itu semata-mata
kerana nama tertera belum membuktikan dia pemilik sebenar.
Kenyataan itu dibuat dengan maksud adalah satu kezaliman jika hak milik sesuatu harta hanya diambil kira berdasarkan nama atas harta itu semata-mata sedangkan pihak satu lagi mungkin menyumbang cuma namanya tidak dinyatakan ke atas harta berkenaan.
Kenyataan itu dibuat dengan maksud adalah satu kezaliman jika hak milik sesuatu harta hanya diambil kira berdasarkan nama atas harta itu semata-mata sedangkan pihak satu lagi mungkin menyumbang cuma namanya tidak dinyatakan ke atas harta berkenaan.
Rasional
keharusan pembahagian harta sepencarian menunjukkan pengiktirafan syarak
terhadap hak, habuan dan pemilikan pihak berusaha mendapatkan harta itu
sepanjang perkahwinan. Hukum harta sepencarian tidak dinyata secara jelas. Cuma
pembahagian itu dibuat bersandarkan kemaslahatan pihak atas prinsip keadilan
dan hak.
Prosedur
pembahagian harta sepencarian juga tidak dinyatakan secara tepat dalam hukum
syarak. Merujuk kepada amalan biasa penghakiman di mahkamah syariah,
pembahagian harta sepencarian ke atas seorang isteri ditentukan setakat harta
yang diperoleh dalam tempoh perkahwinan.
Ini
termasuk sumbangan isteri menguruskan rumah tangga, menjaga anak, melayan
suami, menyebabkan suami merasa kehidupan yang tenang dan dapat menumpukan
kerjaya sehingga suami dapat memperoleh harta dalam tempoh perkahwinan mereka.
Tuntutan terhadap harta sepencarian bukanlah dihadkan kepada isteri saja, malah suami juga berhak menuntut harta sepencarian daripada isteri.
Tuntutan terhadap harta sepencarian bukanlah dihadkan kepada isteri saja, malah suami juga berhak menuntut harta sepencarian daripada isteri.
Seksyen
122 (1) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor 2003 (EUKIS 2003
menetapkan: Mahkamah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talak atau
apabila membuat suatu perintah perceraian untuk memerintah supaya aset yang
diperoleh dalam masa perkahwinan dengan usaha bersama dibahagikan antara mereka
atau supaya aset yang diperoleh pihak itu dalam masa perkahwinan dengan usaha
bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual
dan dibahagikan antara pihak-pihak itu.
Kemudian
seksyen 122 (2) menjelaskan, pada menjalankan kuasa yang diberi oleh subseksyen
(1), mahkamah hendaklah mengambil perhatian mengenai:
- Takat
sumbangan yang dibuat tiap-tiap satu pihak dalam bentuk wang, harta, atau kerja
bagi memperoleh aset itu,
- Apa-apa yang terhutang oleh salah satu pihak yang telah dilakukan bagi manfaat bersama mereka,
- Keperluan anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu jika ada.
- Apa-apa yang terhutang oleh salah satu pihak yang telah dilakukan bagi manfaat bersama mereka,
- Keperluan anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu jika ada.
Tertakluk
kepada seksyen 122 (2), mahkamah hendaklah membuat pertimbangan sama banyak.
Namun, mahkamah juga boleh memerintahkan supaya aset itu dijual dan hasil jualan
dibahagikan sama rata antara kedua pihak sebagaimana dinyatakan dalam seksyen
122 (3).
Untuk
menjalankan perintah di bawah Seksyen 122(3) mahkamah hendaklah memberi
perhatian terhadap beberapa perkara seperti mana yang diperuntukkan di bawah
seksyen 122 (4):
- Takat sumbangan yang dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh aset itu, kepada kebajikan keluarga dengan memelihara rumah tangga atau menjaga keluarga,
- Keperluan anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu jika ada.
- Takat sumbangan yang dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh aset itu, kepada kebajikan keluarga dengan memelihara rumah tangga atau menjaga keluarga,
- Keperluan anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu jika ada.
Tertakluk
kepada pertimbangan seksyen 122 (4), mahkamah dengan kuasa yang ada boleh
membahagikan aset itu atau hasil jualan mengikut apa-apa kadar yang difikirkan
munasabah, tetapi walau bagaimanapun, pihak yang memperoleh aset itu dengan
usahanya hendaklah menerima suatu kadar yang lebih besar.
Perbezaan
harta sepencarian dan faraid adalah faraid pembahagian harta pusaka yang
ditetapkan syarak kepada para ahli waris.
Ada tiga golongan ahli waris yang melayakkan mereka menerima harta pusaka, pertama, melalui hubungan keturunan, perkahwinan dan juga wala’ (hubungan kekeluargaan). Isteri termasuk dalam golongan waris yang layak menerima pusaka melalui hubungan perkahwinan.
Ada tiga golongan ahli waris yang melayakkan mereka menerima harta pusaka, pertama, melalui hubungan keturunan, perkahwinan dan juga wala’ (hubungan kekeluargaan). Isteri termasuk dalam golongan waris yang layak menerima pusaka melalui hubungan perkahwinan.
Hukum pusaka disyariatkan dalam Islam. Ia telah disahkan serta dinyatakan dalam al-Quran dan sunnah serta ijma’ ulama.
No comments:
Post a Comment