Tuesday 6 August 2024

PROSEDUR PELERAIAN TEKANAN REL

 
Prosedur peleraian tekanan rel dalam sistem metro tren elektrik tanpa pemandu adalah penting untuk memastikan keselamatan, kebolehpercayaan, dan ketahanan infrastruktur rel.
 
Rel mengembang dan mengecut dengan perubahan suhu. Di kawasan dengan variasi suhu yang ketara, ini boleh menyebabkan rel melengkung dalam cuaca panas akibat pengembangan atau menyebabkan jurang dalam cuaca sejuk akibat pengecutan. Prosedur peleraian tekanan membantu mengurus perubahan yang disebabkan oleh suhu ini.
 
Kelengkungan berlaku apabila rel mengembang dan tidak ada ruang untuk menampung pengembangan ini. Ini boleh menyebabkan rel tergelincir yang menimbulkan risiko keselamatan yang besar.
 
Prosedur peleraian tekanan menyesuaikan suhu neutral rel (suhu di mana rel tidak berada dalam keadaan tegang atau mampat untuk mengurangkan kemungkinan kelengkungan.
 
Secara ringkasnya, prosedur peleraian tekanan adalah prosedur penting yang membantu mengurus sifat fizikal rel, memastikan rel dapat menahan variasi suhu tanpa menjejaskan keselamatan dan kecekapan sistem metro.
 
Kredit -  Mohd Fauzi Ibrahim

No comments:

Post a Comment