Imam
Abu Hanafih adalah seorang imam Mazhab yang besar dalam dunia Islam. Dalam
empat mazhab yang terkenal tersebut hanya Imam Hanafi yang bukan orang Arab.
Beliau keturunan Persia atau disebut juga dengan bangsa Ajam.
Imam
Hanafi dilahirkan pada tahun 80 Hijrah (699 Masehi) di sebuah kota bernama
Kufah. Nama sebenarnya ialah Nu man bin Tsabit bin Zautha bin Maha. Kemudian
masyhur dengan gelaran Imam Hanafi.
Kerana
ia mempunyai seorang anak lelaki bernama Hanifah, maka ia diberi julukan dengan
Abu Hanifah.
Gelaran
‘hanif’ diberikan kepadanya kerana semenjak kecil sangat tekun belajar dan
menghayati setiap yang dipelajarinya. Beliau dianggap seorang yang hanif
(kecenderungan/condong) pada agama. Itulah sebabnya ia masyhur dengan gelaran
Abu Hanifah.
Menurut
bahasa Persia, Hanifah bererti tinta. Imam Hanafi sangat rajin menulis hadis.
Ke mana sahaja beliau pergi, selalu membawa tinta. Kerana itu ia dinamakan Abu
Hanifah.
Abu
Hanifah dilahirkan ketika era pemerintahan Islam berada di tangan Abdul Malik
bin Marwan, dari keturunan Bani Umaiyyah kelima. Kepandaian Imam Hanafi tidak
diragukan lagi, beliau mengerti betul tentang ilmu fiqih, ilmu tauhid, ilmu
kalam, dan juga ilmu hadis. Di samping itu beliau juga pandai dalam ilmu
kesusasteraan dan hikmah.
Seluruh
waktunya lebih banyak diisi dengan amal ibadah. Jika beliau berdoa matanya
bercucuran air mata demi mengharapkan keredhaan Allah SWT. Walaupun demikian
orang-orang yang berjiwa jahat selalu berusaha untuk menganiaya beliau.
Sifat
keberanian beliau adalah berani menegakkan dan mempertahankan kebenaran. Untuk
kebenaran ia tidak takut sengsara atau apa bahaya yang akan diterimanya.
Dengan
keberaniannya itu beliau selalu mencegah orang-orang yang melakukan perbuatan
mungkar, kerana menurut Imam Hanafi kalau kemungkaran itu tidak dicegah, bukan
orang yang berbuat kejahatan itu saja yang akan merasakan akibatnya, melainkan
semuanya, termasuk orang-orang yang baik yang ada di tempat tersebut.
Sifat
Imam Hanafi yang lain adalah menolak kedudukan tinggi yang diberikan pemerintah
kepadanya. Ia menolak pangkat dan menolak wang yang dibelikan kepadanya. Akibat
dari penolakannya itu ia ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Di
dalam penjara ia diseksa, dipukul dan sebagainya.
Gabenor
di Iraq pada waktu itu berada di tangan Yazid bin Hurairah Al-Fazzari. Selaku
pemimpin ia tentu dapat mengangkat dan memberhentikan pegawai yang berada
di bawah kekuasaannya.
Pernah
pada suatu ketika Imam Hanafi akan diangkat menjadi ketua urusan perbendaharan
negara (Baitul mal), tetapi pengangkatan itu ditolaknya. Ia tidak mahu menerima
kedudukan tinggi tersebut. Sampai berulang kali Gabenor Yazid menawarkan
pangkat itu kepadanya, namun tetap ditolaknya.
Pada
waktu yang lain Gabenor Yazid menawarkan pangkat Kadi (hakim) tetapi juga
ditolaknya.
Rupanya
Yazid tidak senang melihat sikap Imam Hanafi tersebut. Seolah-olah Imam Hanafi
memusuhi pemerintah, kerana itu timbul rasa curiganya. Oleh kerana itu ia
diselidiki dan diancam akan dihukum dengan hukum dera.
Ketika
Imam Hanafi mendengar kata ancaman hukum dera itu Imam Hanafi menjawab: “Demi
Allah, aku tidak akan menerima jawatan yang ditawarkan kepadaku, sekalipun aku
akan dibunuh oleh pihak kerajaan”.
Demikian
beraninya Imam Hanafi dalam menegakkan pendirian hidupnya.
Pada
suatu hari Yazid memanggil para alim ulama ahli fiqih yang terkemuka di Iraq,
dikumpulkan di muka istananya. Di antara mereka yang datang ketika itu adalah
Ibnu Abi Laila. Ibnu Syblamah, Daud bin Abi Hind dan lain-lain.
Kepada
mereka, masing-masing diberi kedudukan rasmi oleh Gabenor.
Ketika
itu gabenor menetapkan Imam Hanafi menjadi Pengetua jawatan Sekretari gabenor.
Tugasnya adalah bertanggungjawab terhadap keluar masuk wang negara. Gabenor
dalam memutuskan jabatan itu disertai dengan sumpah, Jika Abu Hanifah tidak
menerima pangkat itu nescaya ia akan dihukum dengan pukulan.”
Walaupun
ada ancaman seperti itu, Imam Hanafi tetap menolak jawatan itu, bahkan ia tetap
tegas, bahawa ia tidak mahu menjadi pegawai kerajaan dan tidak mahu campur
tangan dalam urusan negara.
Kerana
sikapnya itu, akhirnya ditangkap oleh gabenor. Kemudian dimasukkan ke dalam
penjara selama dua minggu, dengan tidak dipukul. Lima belas hari kemudian baru
dipukul sebanyak 14 kali pukulan, setelah itu baru dibebaskan.
Beberapa
hari sesudah itu gabenor menawarkan menjadi kadi, juga ditolaknya. Kemudian
ditangkap lagi dan dijatuhi hukuman dera sebanyak 110 kali. Setiap hari didera
sebanyak sepuluh kali pukulan.
Namun
demikian Imam Hanafi tetap dengan pendiriannya. Sampai ia dilepaskan kembali
setelah cukup 110 kali cambukan.
Akibat
dari pukulan itu muka dan seluruh badannya menjadi bengkak-bengkak. Hukuman
cambuk itu sengaja untuk menghina Imam Hanafi.
Walaupun
demikian ketika Imam Hanafi diseksa ia sempat berkata. Hukuman dera di dunia
lebih ringan daripada hukuman neraka di akhirat nanti.
Ketika
ia berusia lebih dari 50 tahun, ketua negara ketika itu berada di tangan Marwan
bin Muhammad. Imam Hanafi juga menerima ujian.
Kemudian
pada tahun 132 H sesudah dua tahun dari hukuman tadi terjadilah pergantian
pimpinan negara, dari keturunan Umaiyyah ke tangan Abbasiyyah, ketua negaranya
bernama Abu Abbas as Saffah.
Pada
tahun 132 H sesudah Abu Abbas meninggal dunia diganti dengan ketua negara yang
baru bernama Abi Jaafar Al-Mansur, saudara muda dari Abul Abbas as Saffah.
Ketika
itu Imam Abu Hanifah telah berumur 56 tahun. Namanya masih tetap harum sebagai
ulama besar yang disegani. Ahli fikir yang cepat dapat menyelesaikan sesuatu
persoalan.
Suatu
hari Imam Hanafi mendapat panggilan dari baginda Al-Mansur di Baghdad, supaya
ia datang mengadap ke istana. Sesampainya ia di istana Baghdad ia ditetapkan
oleh baginda menjadi kadi (hakim) kerajaan Baghdad.
Dengan
tawaran tersebut, salah seorang pegawai negara bertanya: Adakah guru tetap akan
menolak kedudukan baik itu? Dijawab oleh Imam Hanafi: Amirul mukminin lebih
kuat membayar kifarat sumpahnya daripada saya membayar sumpah saya.”
Kerana
ia masih tetap menolak, maka diperintahkan kepada pengawal untuk menangkapnya,
kemudian dimasukkan ke dalam penjara di Baghdad.
Pada
saat itu para ulama yang terkemuka di Kufah ada tiga orang. Salah satu di
antaranya ialah Imam Ibnu Abi Laila. Ulama ini sejak pemerintahan Abu Abbas as
Saffah telah menjadi mufti kerajaan untuk kota Kufah. Kerana sikap Imam Hanafi
itu, Imam Abi Laila pun dilarang memberi fatwa.
Pada
suatu hari Imam Hanafi dikeluarkan dari penjara kerana mendapat panggilan dari
Al-Mansur, tetapi ia tetap menolak.
Baginda
bertanya, Apakah engkau telah suka dalam keadaan seperti ini?”
Dijawab
oleh Imam Hanafi: Wahai Amirul Mukminin semoga Allah memperbaiki Amirul
Mukminin.
Wahai
Amirul Mukminin, takutlah kepada Allah, janganlah bersekutu dalam kepercayaan
dengan orang yang tidak takut kepada Allah. Demi Allah saya bukanlah orang yang
boleh dipercayai di waktu tenang, maka bagaimana saya akan dipercayai di waktu
marah, sungguh saya tidak sepatutnya diberi jawatan itu.”
Baginda
berkata lagi: Kamu berdusta, kamu patut dan sesuai memegang jawatan itu.
Dijawab
oleh Imam Hanafi: Amirul Mukminin, sungguh baginda telah menetapkan sendiri,
jika saya benar, saya telah menyatakan bahawa saya tidak patut memegang jawatan
itu. Jika saya berdusta, maka bagaimana baginda akan mengangkat seorang maulana
yang dipandang rendah oleh bangsa Arab. Bangsa Arab tidak akan rela
diadili seorang golongan hakim seperti saya.”
Pernah
juga terjadi, baginda Abu Jaffar Al-Mansur memanggil tiga orang ulama besar ke
istananya, iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Sufyan ats Tauri dan Imam Syarik an
Nakhaei.
Setelah
mereka hadir di istana, maka ketiganya ditetapkan untuk menduduki pangkat yang
cukup tinggi dalam kenegaraan, masing-masing diberi surat pelantikan tersebut.
Imam
Sufyan ats Tauri diangkat menjadi kadi di Kota Basrah, lmam Syarik diangkat
menjadi kadi di ibu kota. Adapun Imam Hanafi tidak mahu menerima pengangkatan
itu di manapun ia diletakkan.
Pengangkatan
itu disertai dengan ancaman bahawa siapa saja yang tidak mahu menerima jawatan
itu akan didera sebanyak l00 kali deraan.
Imam
Syarik menerima jawatan itu, tetapi Imam Sufyan tidak mahu menerimanya,
kemudian ia melarikan diri ke Yaman.
Imam
Abu Hanifah juga tidak mahu menerimanya dan tidak pula berusaha melarikan diri.
Oleh
sebab itu Imam Abu Hanifah dimasukkan kembali ke dalam penjara dan dijatuhi
hukuman sebanyak 100 kali dera. Setiap pagi dipukul dengan cambuk sementara di leher
beliau dikalung dengan rantai besi yang berat.
Penyiksaan
itu tidak sekali-kali mengubah pendirian Imam Abu Hanifah yang menolak sebarang
jawatan.
Gambar sekadar hiasan
No comments:
Post a Comment