Banyak yang berpendapat perlu membina terowong
sebagai laluan jalan raya atau lebuh raya. Pembinan terowong dikatakan dapat
meminimalkan kerosakan alam sekitar berbanding jika jalan raya dibuat melalui
kaedah memotong atau membelah bukit.
Membelah bukit melibatkan kawasan yang
berkali-kali ganda lebih luas berbanding lebar jalan raya kerana ia melibatkan
pembinaan curam tebing yang selamat, tambah-tambah jika membelah kawasan bukit
yang tinggi. Banyak kawasan hutan yang perlu dikorbankan demi untuk membina
jalan raya melalui kawasan bukit.
Itulah pandangan yang sering dibangkitkan
oleh mereka yang tidak memahami kejuruteraan membina jalan raya atau lebuh
raya. Untuk membina jalan raya di sesuatu kawasan bukan sekadar melakar di atas
peta dari mana jalan raya itu hendak dihubungkan atau melalui kawasan mana.
Sebelum satu-satu jajaran jalan raya
ditentukan, banyak aspek perlu dikaji tentang kesesuaian dan kos yang
diperlukan.
Ini termasuklah apabila jalan raya yang
ingin dibina itu perlu melalui kawasan bukit berbukit-bukit. Antara perkara
yang perlu diambil kira ialah sama ada mengelak bukit tersebut dengan dengan
memilih laluan berhampirannya.
Jika difikirkan adalah perlu membina laluan
melalui kawasan bukit, maka pertimbangan lain perlu diambil kira sama ada membelah
bukit atau membina terowong. Kalau ikutkan pendapat mereka yang mendakwa untuk
alam sekitar, lalu mereka kata perlulah membina terowong.
Sebenarnya keputusan untuk membina terowong
untuk tujuan apa pun bukan mudah untuk diputuskan. Antara perkara yang perlu
dipertimbangkan ialah pertamanya mengapa nak buat terowong jika boleh
"open cut".
Pembinaan terowong bukan boleh sesuka hati
hendak buat. Ia bergantung kepada kajian geologi. Malah kos pembinaan
terowong amat tinggi. Terowong hanya dibuat pada tempat batu keras lebih-lebih lagi batu granite.
Sekiranya kawasan tanah merah atau laterite yang boleh dikorek dengan jentolak biasa
Dalam pembinaan lebuh raya ada dua faktor perlu diambil kira. Pertama ialah jajaran. Faktor kedua ialah perubahan kecerunan. Ia juga diambil kira dari
keupayaan lajakan kenderaan untuk melaluinya untuk satu jarak tertentu.
Berdasarkan kajian itu akan ada tempat
terpaksa dikorek (cut) atau ditimbus.(fill).
Kajian "mass haul" akan dibuat untuk menentukan keadaan paling ekonomi untuk "balance" tanah
yang dipotong untuk ditimbus pada tempat yang kena timbus.
Sebab itulah tidak perlu ambil tanah
dari luar projek untuk timbus tempat yang kena buat timbus. Sudah
tentu potongan besar digunakan tanahnya untuk timbus kawasan lain.
No comments:
Post a Comment