Wednesday 15 February 2023

CARA MENGGORENG IKAN MENJADI GARING RANGUP

 
Menggoreng salah satu cara memasak yang popular. Biarpun banyak orang mengatakan menggoreng akan menyebabkan minyak masuk dan melekat pada bahagian bahan yang dimasak, seterusnya minyak yang dianggap ‘tidak sihat’ untuk kesihatan masuk ke dalam badan, memasak secara menggoreng tetap menjadi pilihan.

Ikan goreng menjadi salah satu menu ringkas kegemaran semua. Tak kisahlah kanak-kanak atau dewasa, makan nasi panas berlaukkan ikan goreng memang nikmat. Lagi-lagi bila ikan goreng tu digoreng garing dan rangup.
 
Untuk menjadikan ikan goreng garing dan rangup perlu digoreng dengan cara yang betul. Pertamanya pastikan ikan yang hendak digoreng telah betul-betul “kering” atau tidak lembab. Ini untuk mengelak ia ‘meletup’ dan melekat pada kuali.
 
Panaskan kuali terlebih dahulu, kemudian tuang minyak dan biarkan dulu hingga minyaknya cukup panas. Seeloknya letaklah minyak yang banyak, jangan cukup-cukup untuk ikan.
 
Jangan biarkan minyak terlalu panas! Sebab ni akan menyebabkan ikan akan melekat-lekat dalam kuali. Minyak terlalu panas juga akan menyebabkan ikan garing tidak sekata, akan cepat hangit pada bahagian luar.
 
Angkat apabila telah garing. Ikan goreng garing sedap dimakan ketika masih panas atau baharu digoreng. Jika disimpan lama, ikan goreng garing tidak akan rangup lagi dan menjadi ‘keras’.
 

No comments:

Post a Comment