Mereka berpegang kepada hadis bermaksud: “Barang siapa yang
mempunyai kelapangan (mampu) untuk berkorban tetapi tidak dilakukannya, maka
janganlah dia datang mendekati tempat kami bersembahyang ini." (Hadis
riwayat Ahmad dan Ibni Majah)
Dalam hadis itu, Rasulullah SAW memberi amaran kepada orang yang
ada kemampuan kewangan atau binatang ternakan berkorban, dan jika dia tidak
berkorban, ia dilarang daripada menghadiri dirinya ke masjid untuk sembahyang.
Ini menunjukkan bahawa korban adalah wajib, menurut tafsiran Imam Abu Hanifah.
Jika tidak, Rasulullah SAW tidak memberi amaran sedemikian rupa.
Ulama yang mengatakan korban itu sunat muakad, seperti Imam Syafie,
mereka berdalil dengan beberapa hadis Rasulullah, antaranya hadis yang
diriwayatkan Tirmizi, bahawa seorang lelaki bertanya Ibnu Omar mengenai korban,
adakah korban itu wajib? Ibnu Omar menjawab, “Rasulullah SAW berkorban dan juga
sekalian orang Islam lain. Lelaki itu mengulangi pertanyaan kepada Ibnu Omar,
beliau menjawab, Tidakkah engkau berfikir? Rasulullah SAW telah berkorban dan
juga sekalian orang Islam (pun berkorban).”
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Aku diperintahkan dengan
menyembelih korban itu dan ia adalah sunat ke atas kamu." (Hadis riwayat
Tirmizi)
Berdasarkan pengertian hadis itu, ulama seperti Sifian Ath-Thauri
dan Ibnu Mubarak serta lain-lain mengatakan korban tidak wajib, akan tetapi ia
adalah sunat. Dalam kedua-dua hadis itu jelas menunjukkan korban diperintah
oleh Allah supaya kita melakukannya, dan ia adalah sunat muakad ke atas seluruh
umat Islam. Korban wajib ke atas Baginda Rasulullah SAW saja.
Tidak semua umat Islam disunatkan berkorban. Ia hanya disunatkan
ke atas mereka yang cukup syaratnya iaitu orang Muslim yang merdeka, cukup umur
lagi berakal, hendaklah ia memiliki wang atau harta yang lebih bagi
perbelanjaan diri sendiri dan orang di bawah tanggungannya. Jika seseorang
tidak mencukupi syarat di atas, maka orang itu tidak disunatkan berkorban.
Satu peristiwa penting yang ada hubungan dengan amalan korban
ialah peristiwa Nabi Allah Ibrahim yang diperintahkan Allah untuk mengorbankan
anaknya, Nabi Allah Ismail. Hal ini diterangkan dalam al-Quran.
Kisahnya bermula apabila Nabi Ibrahim bermimpi diperintahkan Allah
menyembelih anaknya, Ismail. Baginda pun bermusyawarah dengan anak dan
isterinya (Siti Hajar), bagaimana pendapat keduanya mengenai mimpi itu.
Berkata Siti Hajar. “Barangkali mimpi itu permainan tidur belaka
maka janganlah engkau melakukannya. Akan tetapi apabila mimpi itu adalah wahyu
Allah yang harus ditaati maka saya berserah diri kepada Allah yang sangat
pengasih dan penyayang terhadap hambanya.”
Berkata pula Nabi Ismail, “Ayahku!, apabila ini adalah wahyu yang
harus kita taati, maka saya pun rela untuk disembelih.” Maka ketiga-tiga
beranak itu ikhlas untuk melakukan perintah Allah.
Dalam perjalanan ke tempat korban, mereka bertemu seorang lelaki
tua yang melarang Nabi Ibrahim meneruskan niatnya dengan pelbagai alasan.
Katanya, “Tidakkah terfikir oleh kamu betapa sukar kamu hendak mendapatkannya.
Jika kamu laksanakan juga, ia bukan saja menghancurkan hati Hajar, ibu
kandungnya (Ismail), tetapi juga hati ibu tirinya, Sarah.”
Pujukan orang tua tidak dikenali itu sama sekali tidak mematahkan
semangat Nabi Ibrahim dan anaknya. Mereka tahu kata-kata itu adalah suara iblis
yang menyerupai manusia. Lalu ditabahkan hati mereka sambil bertindak
melemparkan batu kecil ke arah lelaki itu.
Lembaga itu akhirnya hilang. Sebenarnya ada tiga tempat syaitan
ini cuba menggoda dan menghasut Nabi Ibrahim iaitu di Jamrah al-Ula, Jamrah
al-Wusta dan Jamrah al-Aqabah.
Bagaimanapun, syaitan tidak berjaya menghalang niat Nabi Ibrahim.
Peristiwa pada ketiga-tiga tempat itu dijadikan salah satu rukun dalam ibadat
haji yang mengandungi simbolik dalam memerangi gangguan dan hasutan syaitan.
Selepas berjaya menewaskan syaitan, Nabi Ibrahim bersedia melakukan
penyembelihan anaknya itu. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Tatkala
kedua-duanya tunduk menurut perintah Allah dan digulingkan anaknya ke tanah
hendak disembelihnya, lalu kami berseru, hai Ibrahim, sesungguhnya engkau
turuti mimpi itu. Begitulah kami membalas orang yang baik, Sesungguhnya ini
ujian yang nyata daripada Allah. Kami tebus anaknya itu dengan seekor kibas
yang gemuk dan kami tinggalkan nama yang baiknya sampai kepada orang kemudian.
Selamat sejahteralah Ibrahim.” (Surah ass-Saffat, ayat 103-109)
Peristiwa itu menunjukkan betapa tinggi, betapa agungnya
pengorbanan Nabi Allah Ibrahim demi menurut perintah Allah. Semangat dan roh
daripada pengabdian diri secara mutlak dan menyeluruh kepada Allah inilah yang
hendak diajar dan ditarbiyah Islam kepada pemeluknya di muka bumi ini.
Peristiwa korban juga mengajar umat Islam supaya berkorban apa
saja, termasuk nyawa sendiri demi menegakkan kalimah tauhid. Jadi, korban bukan
saja berbentuk harta benda, tetapi termasuk soal yang menyentuh hati nurani
seseorang insan.
Ada riwayat mengatakan, bagi sesiapa yang melakukan ibadat korban
maka pada hari kiamat nanti, segala amalannya akan menjadi saksi di sisi Allah.
Diriwayatkan oleh Tarmizi dan Al-Hakim bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda yang
bermaksud: “Sesungguhnya (binatang) korban itu akan datang pada hari kiamat
nanti dengan tanduk, bulu dan kukunya dan sesungguhnya darahnya jatuh ke sisi
Allah pada satu tempat kemuliaan lebih dulu daripada jatuh ke bumi. Maka
bergembiralah diri kamu dengan korban itu.”
Waktu untuk melakukan korban ialah pada hari raya Aidiladha (10
Zulhijah) dan hari Tasyrik. Pada hari itu, umat Islam dilarang berpuasa. Apakah
hikmatnya larangan berkenaan? Larangan berkenaan bagi membolehkan seramai
mungkin umat Islam menikmati daging korban.
Pemberian sebahagian daging korban oleh sesiapa yang melakukan
korban menunjukkan Islam mengajar umatnya konsep jemaah dan perpaduan.
Orang yang melakukan korban seharus mengetahui hikmah dan falsafah
yang terkandung di dalam ibadat korban. Oleh sebab itu disunatkan untuk khatib
menyentuh mengenai peristiwa korban Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail, di
dalam khutbah Aidiladha.
No comments:
Post a Comment