Hukum dalam Islam bertujuan
mencegah, mendidik dan menghalang agar perbuatan jenayah tidak
dilakukan. Ia satu kaedah kawalan dan pengawasan agar jenayah tidak
dijadikan budaya.
Terdapat
empat bentuk hukuman iaitu jenayah hudud, qias dan diat, kifarat dan takzir.
Jenayah
hudud
Terdapat
tujuh jenis jenayah hudud iaitu zina, qazah, minum arak, mencuri, merompak,
pemberontakan dan murtad. Hukum ini berdasarkan kepada nas syarak. Justeru,
setiap hukuman bagi setiap kesalahan telah ditetap, contohnya mencuri
hukumannya dipotong tangan dan murtad pula dihukum bunuh. Hukum ini telah
tetap dan tidak boleh dipinda lagi oleh sesiapa pun.
Dengan
kata lain, hukuman yang dilaksanakan di negara kita yang hanya mengenakan denda
kepada pesalah-pesalah hudud sebenarnya bukan berdasarkan kepada hukum hudud.
Sebaliknya,
hukuman itu berpindah kepada takzir yang pihak berkuasa menentukan bentuk
hukumannya. Keadaan ini apabila pihak berkuasa merasai tidak mampu untuk
bertindak adil atau wajud kelemahan dalam perlaksanaan jika kaedah hudud
dilaksanakan.
Perlu
ditegaskan di sini maksud kelemahan bukan kelemahan atau keburukan hudud,
tetapi kelemahan manusia yang tidak mampu melaksanakan secara adil.
Jenayah
qisas dan diat
Kaedah
hukuman qisas ini ialah pesalah akan diperlakukan sama seperti yang dilakukan
oleh kepada pihak lain. Contohnya, pesalah membunuh akan memenerima
hukuman bunuh juga.
Manakala
diat juga hukuman untuk kesalahan membunuh, tetapi berlaku dengan tidak
sengaja. Dalam keadaan ini, pesalah tidak dijatuhkan hukum bunuh juga,
sebaliknya dikehendaki membayar ganti rugi kepada ahli keluarga mangsa
dibunuh. Jumlah diat terbahagi dua iaitu ditentukan oleh syarak dan tidak
ditetap oleh syarak. Wang atau harta untuk dibayar diat diambil dari harta
pelakunya.
Hukuman
berkaitan gisas dan diat dinyatakan dalam al-Quran. Firman Allah SWT dalam
surah al-Baqarah, ayat 178 bermaksud: "Maka sesiapa (pembunuh)
yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh) maka
hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut
ganti nyawa), dan si pembunuh pula hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa
itu) dengan sebaik-baiknya.”
Dengan
kata lain, walaupun qisas melibatkan bunuh dihukum bunuh, waris boleh memilih
sama ada memaafkan dan menerima diat. Bahkan, tidak salah jika waris
memaafkan sepenuhnya tanpa meminta diat.
Hukuman
kifarat
Hukuman
ini ialah bagi jenayah membunuh dengan sengaja dan dimaafkan keluarga pihak
kena bunuh, bunuh tidak sengaja, meninggalkan ibadat fardu dan melakukan
maksiat. Perkataan kifarat diambil dari perkataan kifarah yakni menutup.
Kifarat
dalam maksud hukuman ialah denda disebabkan meninggalkan ibadat fardu dan
melakukan maksiat. Kifarat juga sebagai menebus kesalahan yang telah
dilakukan.
Kifarat
telah ditentukan jenis hukumannya, tetapi ia mempunyai banyak pilihan mengikut
susunan keutamaannya. Ini bagi mestikan mereka yang dikenakan hukuman itu
tetap dapat membayar kifarat itu biarpun tidak mampu pada denda tertentu.
Contohnya dapat dilihat berkaitan hukuman kifarat kerana menziharkan isteri.
Firman
Allah SWT bermaksud: Orang-orang yang menzihar isteri mereka, kemudian mereka
hendak menarik kembali apa yang mereka ucapkan, (wajib atasnya) memerdekakan
seorang hamba sebelum kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah yang
diajarkan kepada kamu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. Barangsiapa
yang tidak memperoleh (hamba) (wajib atasnya) berpuasa dua bulan berturut-turut
sebelum keduanya bercampur. Sesiapa yang tidak mampu (wajib atasnya)
memberi makan enam puluh orang miskin." (Surah al-Mujadilah, ayat 3-4).
Hukuman
jenayah takzir.
Dalam
bahasa Arab, takzir bermaksud menghalang. Hukuman ini tertakluk kepada
pertimbangan pemerintah bagi kesalahan yang tertentu. Ini bermakna takzir
adalah hukuman ke atas penjenayah tidak berdasarkan kepada hukuman ditentukan
syarak.
Takzir
ditentukan berkaitan kesalahan maksiat, kepentingan awam dan
kesalahan-kesalahan kecil. Hukuman itu ditentukan mengikut keperluan setempat
atau bertujuan agar rakyat memelihara keamanan, mematuhi undang-undang dan
menjauhi maksiat.
Contohnya,
untuk memastikan keselamatan pengguna jalan raya, maka kerajaan boleh
menetapkan hukuman kepada sesiapa yang tidak mematuhinya.
Undang-undang
itu biarpun dibuat oleh manusia, dalam segi kaedah Islam, rakyat perlu
mematuhinya. Mematuhi pemerintah adalah satu perkara yang diwajibkan ke
atas setiap rakyat. Tambah lagi, undang-undang dan hukuman yang satu keperluan
untuk memastikan kehidupan rakyat berjalan dengan aman dan baik.
Bentuk
hukuman takzir seperti denda wang, sebatan, penjara, sekatan, melaksanakan
sesuatu tugas dan sebagainya.
Hukuman
takzir termasuk kaedah memberi kemaafan, amaran dan nasihat. Ini dapat
difahami melalui Firman Allah SWT bermaksud: "Dan wanita-wanita yang kamu
bimbang nusyuznya, maka nasihatilah mereka." (Surah an-Nisa, ayat
34)
No comments:
Post a Comment