Perbezaan pendapat di antara mazahab memang
berlaku dalam pelbagai hal. Justeru, tidak ada perlu “dibisingkan”. Kita hanya
perlu mengetahui tentang perbezaan tersebut. Jadi, jangan menuduh atau
mengatakan orang lain jahil hanya disebabkan mereka melakukan perkara yang
berlainan dengan apa yang kita amalkan atau tahu. Hal berkaitan aurat lelaki juga
ada perbezaan pendapat di antara mazahab.
Mazahab Maliki dan Ahmad berpendapat ketika
solat diwajibkan menutup perkara berikut:
Aurat orang lelaki ketika bersembahyang ialah aurat berat (mughallazah) sahaja, iaitu kemaluan hadapan, zakar berserta buah zakar dan kemaluan belakang yang terletak antara kedua-dua papan punggung.
Oleh itu, diwajibkan mengulangi sembahyang
dengan segera sekalipun terdedah kedua-dua papan punggung sahaja. Paha tidak
dikira sebagai aurat pada pandangan mereka, hanya zakar dan buah zakar sahaja
berdasarkan hadis riwayat Anas: “Bahawa di dalam Peperangan Khaibar, Rasulullah
SAW telah terkoyak kain pada pahanya, sehingga aku ternampak keputihan pahanya.”
Mazahab Hanbali mengatakan aurat lelaki
ialah kemaluannya sahaja (zakar dan duburnya)
Dalil berdasarkan kepada hadis Anas bahawa pada hari Khaibar, Nabi membuka pahanya (Hadis riwayat Bukhari)
Sesungguhnya, dalil al-Quran yang menyentuh
tentang aurat lelaki secara khusus tidak ada.
Tahqiq al-Qardhawi memetik pendapat Ibn Qayyim tentang bagaimana kita mengkompromi dua hadis yang saling bertentangan, maka ialah dengan membahagikan aurat lelaki kepada aurat berat (kemaluan) dan aurat ringan (dua paha atau pusatnya).
Maka hukum yang jelas ialah haramnya
membuka aurat yang berat yakni kemaluan dan dubur. Aurat pusat dan paha
sebaiknya ditutup juga, tapi jika keadaan terdesak, maka dibolehkan. (al-Qardhawi,
Fatawa Mu'asirat, Jld 5 & 6 Pustaka Salam)
Penduduk di Malaysia yang bermazahab Syafie
amat teliti di dalam soal berpakaian ketika bersembahyang dan bab aurat. Apa
yang difahami ialah aurat adalah antara pusat dan lutut itu aurat dan pusat dan
lutut itu sendiri bukan aurat.
Penduduk di Malaysia, apa yang dilakukan
ketika solat dalam soal berpakaian adalah yang terbaik dan lebih sopan. Bukan
sahaja menutup antara lutut dan pusat, pakaian lelaki ketika bersembahyang hampir
seluruh badan ditutupi dengan pakaian. Bahkan, di bahagian kepala ditutup
dengan kopiah, songkok atau serban. Bahkan, ketika hadir bersembahyang di
masjid, ada pakaian khas disediakan, seperti berjubah atau berbaju Melayu dan
berkain pelekat.
Itu yang penduduk di Malaysia faham
mengenai aurat dan adab-adab berpakaian ketika bersembahyang. Kita memang
dituntut berpakaian yang terbaik ketika bersembahyang, maka lakukan dengan rasa
ketakwaan kepada Allah SWT.
Hanya perlu diingatkan, jika ada individu
yang berpakaian agak “ganjil” ketika bersembahyang, jangan dikutut atau dikeji
serta dipersalahkan jika dia mengikut kefahaman atau amalan biasa mazahab lain.
Keterangan gambar - Pemain Lubnan bersolat
ketika masa rehat masa pertama, kelayakan Asia di Thailand, Lubnan lawan Thailand,
5.3. (2014).
Aurat orang lelaki ketika bersembahyang ialah aurat berat (mughallazah) sahaja, iaitu kemaluan hadapan, zakar berserta buah zakar dan kemaluan belakang yang terletak antara kedua-dua papan punggung.
Dalil berdasarkan kepada hadis Anas bahawa pada hari Khaibar, Nabi membuka pahanya (Hadis riwayat Bukhari)
Tahqiq al-Qardhawi memetik pendapat Ibn Qayyim tentang bagaimana kita mengkompromi dua hadis yang saling bertentangan, maka ialah dengan membahagikan aurat lelaki kepada aurat berat (kemaluan) dan aurat ringan (dua paha atau pusatnya).
No comments:
Post a Comment