Sejarah Stesen Kereta Api Kuala Lumpur bermula pada 22 September 1886 apabila ia mula dirasmikan. Pada ketika itu jalan keretapi yang pertama di antara Bukit Kuda, Kelang
dan Kuala Lumpur telah dibuka.
Bangunan stesen kereta api yang asal dan pertama
merupakan bangunan sementara yang dibina daripada kayu dan atap nipah yang sederhana
bentuknya,
Sejajar dengan pertumbuhan dan perkembangan sistem
pengangkutan keretapi dan juga bandar Kuala Lumpur, maka sebuah bangunan baru
yang lebih baik dan bersesuaian bagi menampung segala keperluan telah dibina di
atas tapak bangunan yang sama.
Bangunan ini telah direka pada tahun 1900 dan mengandungi
tiga landasan, ruang pejabat yang luas dan bilik menanti, bangsal keretapi
serta hotel. Hotel yang mengandungi 30 bilik dan dilengkapi restoran ini
merupakan sebahagian daripada bangunan yang sama.
Pemangku Arkitek di Jabatan Kerja Raya Persekutuan Tanah
Melayu, Arthur Benison Hubback telah dipertanggungjawabkan untuk mereka bentuk
bangunan ini. Bentuk dan seni binanya mempunyai unsur-unsur pengaruh keislaman
Utara India dan Byzantine-Arabian Night Fantasy. Bangunan ini telah dibuka
dengan rasminya pada 1 Ogos 1910.
Stesen ini kekal menjadi stesen utama di Kuala Lumpur
sehingga tahuh 2001 apabila KL Sentral yang terletak kira-kira satu kilometer
ke selatan mengambil alih peranannya.
Bermula 15 April 2001, Stesen Kuala
Lumpur tidak lagi menjadi hentian perkhidmatan antara bandar atau jarak jauh.
Stesen ini masih berfungsi sebagai stesen KTM Komuter yang
mula diperkenalkan pada 14 Ogos 1995.
No comments:
Post a Comment