Faktor
kejayaan perniagaan orang Cina antara lain berdasarkan seni niaga orang Cina
yang diamalkan yang mana tidak menjadi satu perkara yang memalukan jika
seseorang itu mengalah sekiranya dengan berbuat demikian dia akan mendapat
peluang yang lebih baik. Mengalah tidak bererti kalah, tetapi satu strategi
untuk lebih maju.
Peniaga
perlu ada rasa ‘sensitif’. Perasaan itu dapat membantu peniaga mengesan
sebarang bentuk perubahan yang berlaku. Orang yang ada elemen sensitif ini
dapat menghidu peluang dan menukarkan keadaan yang buruk kepada situasi yang
menguntungkan.
Peniaga
sepatutnya mendapatkan seberapa ramai kawan, bukan musuh yang dicari. Tidak
perlu kita mengata orang lain atau cuba cabar mencabar. Cukuplah dengan
mencabar diri sendiri untuk melakukan perkara lebh baik. Mereka yang suka
berlawan, berkelahi dan mencetuskan konflik tidak sesuai menjadi peniaga.
Peniaga
Cina suka menggunakan ahli keluarga sendiri bagi membantu urusan perniagaan
mereka. Bagi mereka, lebih baik mengupah orang yang mereka kenal dan mempunyai
pertalian daripada mengambil orang luar. Kesetiaan ahli keluarga
lebih kekal lama dan saling membantu.
Bagi
mengikat kesetiaan para pekerja, setiap majikan perlu melayan pekerja seperti
ahli keluarganya sendiri. Majikan tidak boleh terlalu berkira dengan pekerjanya.
Rezeki yang diperoleh mungkin melalui rahmat yang diberikan melalui pekerja.
Orang
Cina akan rasa rendah diri jika mereka gagal hidup berdikari dan hanya makan
gaji sepanjang hayat. Selagi seseorang itu bekerja makan gaji, selama itulah
dia tidak boleh menjadi kaya dan meningkatkan kedudukan sosialnya.
Orang
Cina tak takut dengan kegagalan dan kerugian. Bagi orang Cina, tanpa rugi tidak
mungkin akan datang untung. Orang Cina juga jarang memandang rendah kepada
mereka yang gagal dalam perniagaan.
Peniaga Cina tidak bersikap
boros. Peniaga baru perlu secara sederhana. Jangan suka menunjuk-nunjuk kerana
ia adalah sikap yang tidak memberikan keuntungan. Tidak ada gunanya mempunyai
premis perniagaan yang cantik, kereta mewah dan berpakaian seperti tokoh
korporat besar jika perniagaan lingkup separuh jalan.
No comments:
Post a Comment